A L L E G R I A
DEZVOLTAREA PERSONALA A COPIILOR IN GRUPUL EXPERENȚIAL
OPTIMIZARE PSIHOCOMPORTAMENTALA
Grupul de dezvoltare și optimizare personală oferă copiilor posibilitatea conștientizării și valorizării de sine, fapt cu efecte pozitive în planul relațiilor interumane. Terapia echivalează cu învățarea strategiei de ”a lucra asupra propriei persoane” și de a se autoforma, autodezvolta în vederea unei adaptari eficiente. În felul acesta, copilul nu numai că își optimizează comportamentul, dar se inzestreaza cu deprinderea de auto analiza, de cautare a ceea ce este bun in fiinta sa, fapt ce garantează adaptarea sa creativă în plan socio-moral, interpersonal și spiritual.
Obiective:
Dezvoltarea și optimizarea comportamentală a preșcolarilor si scolarilor mici cu dificultăți de integare, prin utilizarea metodelor experențiale de grup, de tip gestalt expresiv-creativ.
Direcții de acțiune:
- Creșterea sertivității și expresivității personale;
- Activarea și optimizarea capacităților de autocunoaștere, relaționare și comunicare interpersonală concomitent cu antrenarea empatiei;
- Activarea resurselor creative; dezvoltarea coeziunii și dinamicii de grup.
Tema CINE SUNT EU
În lucrul cu copiii, tehnicile terapeutice utilizate pentru a-i ajuta să se exploreze, implică desenul, pictura, poveştile,metaforele terapeutice, fantezia – materiale care le oferă un mediu sigur şi natural. Toate sunt tehnici ce permit, prin joc, o comunicare adecvată vârstei lor. Pentru copii, jocul este un lucru serios, cu scop, prin care ei se dezvoltă din punct de vedere mental, fizic şi social şi au posibilitatea să exploreze lucrurile care sunt supăratoare sau îngrijorătoare pentru ei, îi ajută să se deblocheze şi să îşi exprime sentimentele şi emoţiile pe care le trăiesc. În același timp, aceste activități le aduc copiilor multă satisfacție și bună dispoziție.
ÎMI FAC PRIETENI, PE CARE ÎI PĂSTREZ
În perioadă școlară mică apar schimbări în ceea ce privește dezvoltarea socială. Odată cu creșterea lor, copiii își dezvoltă treptat cercurile lor de prieteni și, prin urmare, au nevoie să își dezvolte abilități care să-i ajute să își facă prieteni, pe care să îi și păstreze. Cum? Prin joc evident 🙂
EXERCIȚII DE EMPATIE
Empatia este esențială în relațiile sociale, dar și ca bază a comportamentelor morale.
Multe conflicte dintre copii apar pentru ca aceștia nu au încă capacitatea de a înțelege și perspectiva celuilalt.Am analizat împreună situații pe care copii le-au observat (de exemplu cum se simte un coleg atunci când ia o notă mică sau alt coleg face o glumă răutăcioasă) sau despre situații ipotetice.
Copiii care dau dovadă de empatie și care sunt încurajați să își exerseze această abilitate reușesc să se integreze mai bine în grupuri, să rezolve probleme și au mai multe experiențe sociale pozitive.
O inima plină de culoare
In inima fiecăruia din noi se află foarte multe emoţii, pe care le trăim mai des sau mai rar. Dacă fiecare emoţie ar avea o culoare, inima noastră ar fi plină de culori, care se schimbă mereu. Copii au ales o culoare pentru fiecare emoţie prezentata: bucurie , tristete, frica. Apoi, le-am propus să îşi imagineze cum ar arăta inima lui dacă ar fi colorată cu aceste culori.Rând pe rând, copii au folosit creioanele care desemnează emoțiile și au umplu inimile cu culori. Acest joc este o modalitate foarte simplă de a ne da seama care sunt emoţiile pe care copilul dvs le trăieşte cel mai des (fiind cele pe care el le-a desenat primele şi care ocupă cel mai mare loc în inimioară). De asemenea, ne putem da seama care este proporţia între emoţiile pozitive şi cele negative pe care le trăieşte micuţul.
DOAR UNUL E CA MINE – AMPRENTA UNICĂ
Dezvoltarea conștiintei de sine a copiilor, în această perioadă, este critică în termenii dezvoltării lor generale. Deoarece mulți copii trăiesc în medii familiale în care se pune prea puțin accent pe educația copiilor în acest sens, întărirea pozitivă și sprijinul este important în a ajuta copiii să își identifice competențele particulare prin care ei sunt speciali.
JOC, MIȘCARE, RELAXARE
Deși nu-i acordăm mereu importanța pe care o merită, joaca este o parte fundamentală din viața unui copil, și, de altfel, într-o formă sau alta ea continuă pe întreg parcursul vieții. În funcție de vârstă, copilul va răspunde la anumite jocuri și va face cunoștință cu situații diverse tocmai prin joc.
CUM DEPASIM TEAMA DE INTUNERIC – POVESTEA TARA LUI NOAPTE BUNA SI FABRICA DE VISE
„Țara lui Noapte Bună este un tărâm magic, care se află puțin mai sus de plasa de stele, unde locuiesc toți spiridușii care lucrează la Fabrica de Vise…. Ei țes ițele viselor copiilor din toată lumea, când aceștia dorm și le prind mai apoi în pânza nopții…”
„Fiecare copil din lume are un spiriduș care îi țese visele…”
„Și micuțul Albert avea spiridușul său, pe nume Somnorel, despre care nici nu știa că există”… În schimb, Somnorel îl cunoștea foarte bine pe Albert. Știa chiar că băiețelul avea o mare teamă – se temea de întuneric”
Cum arată visul meu….
”Vine un monstru…să mă ajute Somnorel să-l alung!” Andrei 🙂
Putem transforma coșmarurile în vise frumoase
COLAJE CU FLORI DE TOAMNĂ
Educarea curiozităţii pentru realizarea unor experienţe simple cu materiale din natură.
CUBISM AUTUMN
Încurajăm exprimarea liberă, spontană, într-o atmosferă degajată, în care copilul se simte în siguranță și protejat. Împreună dezvoltăm abilități de comunicare și relaționare, printr-un contact verbal și non verbal adecvat cu ceilalți, ne exprimăm sentimentele și emoțiile, ne dezvoltăm capacități cognitive precum atenția, limbajul, gândirea, memoria, creativitatea, încercăm să reducem frustrările, inhibițiile prin descărcarea creativă a tensiunilor accumulate, ne formăm abilități de relaționare și cooperare adaptate nevoilor și cerințelor grupului. ÎMPREUNĂ!